Alla inlägg under maj 2008

Av jonas - 31 maj 2008 20:36

Då var det dags för en lite uppdatering igen. Idag började jag med att riva isär och kika lite på oljepumpen, låg några småspån i den men det var inga större fel på den.


Sedan monterade jag vattenpump, oljepump, bakre packboxen, oljetråget med driftworks magnetiskt oljeplugg, och lite annat...


Och till slut så fick jag äntligen lyfta dit toppen och montera kamremmen. Jag testade även att hänga dit grenröret och turbon, mer om det imorgon.

Av jonas - 30 maj 2008 20:33

Idag fick jag den sista viktiga leveransen av grejjer för att få bilen klar, stålomspunna slangar till turbon från Airtune, riktigt bra service och snabb leverans! Det som återstår är Autometer mätare från Pbz, dem kommer nästa vecka. Paket med lite godis från Driftworks fick jag tidigare i veckan.

Jag har även sålt min frontkrockade kaross:

Så nu har jag bara 1 nissan kvar :(

En bild på slangarna från Airtune:


Då vare dags att gå ut och göra klar motorn =)

Av jonas - 29 maj 2008 20:29

Idag blev jag äntligen klar med toppen, bara jag hinner få stålomspunna slangar från Airtune (till turbon) imorgon så kan motorn byggas klar och lyftas i bilen denna helg.

En bild på toppen:


Sen har jag börjat kika lite på hur oljekylaren kommer hamna, den ska komma lite högre upp än på bilden...

Av jonas - 28 maj 2008 20:26

Tempot för bygget är alldeles för lågt just nu, men lite är iaf gjort. Började montera ihop alla kablar osv som fick tas bort när det penslades.



Jag monterade även en aluminium bussning som ska ge en mer distinkt styrning:


Mer kommer...

Av jonas - 22 maj 2008 20:21

Nu har vädret vänt igen, sol och 16grader varmt, och efter att igår rensat och slipat bort lite rost i motorrummet kunde jag idag måla det! Blev till att ta fram penseln och en burk med svart halvblank färg till takplåt :P Blir inte världens bästa finish men det duger.

Hängde upp lite kablar:


Nån timme senare:


Så nu har sitter jag här med svarta händer och skriver, imorgon blir det målning av hjulhus har jag tänkt, ska även försöka att få klar toppen så motorn kan bli klar i helgen.

Av jonas - 18 maj 2008 20:18

Blev inte så mycket gjort idag som var tänkt, men jag rev isär toppen och tog bort ventiltätningarna samt tvättade av den. Kommer att montera ihop den senare i veckan...

 

Av jonas - 17 maj 2008 20:07

Nu är det dags för en liten uppdatering känns det som, var länge sedan sist och det är på tiden att jag får bilen klar! Tidigare i veckan såldes den blåa, så finansiering är iaf avklarat. Det första jag gjorde blev att köpa packningar, lager, kamremssats, vattenpump osv till motorn. Idag började jag att plocka ihop den, hoppas på att bli (till stor del) klar imorgon. Motorn som kommer från den vita (krockade) är renoverad av tidigare ägare, men började knacka från vevlagren efter ca 100mils körning, lagren såg skapliga ut men jag upptäkte vid montering av kolvar att överfallen till 1ans och 4ans stakar hade bytt plats, kan det vara orsaken till missljudet?
Här kommer iaf ett par bilder från kvällen...

Nya Acl lager på plats:


Veven monterad och momentdragen:


Kolvarna på plats:


Min lilla motorbyggar bänk:


Till veckan kommer förhoppningsvis en liten beställning från driftworks och om några veckor en från pbz!

Av jonas - 9 maj 2008 19:35

Då var blåingen utannonserad, får se om nån nappar.

Tack Norde för finfina bilder mitt i fotbollsmatchen. ;)

edit: en vecka senare och bilen är såld, kan ses på här: garaget.org

Ovido - Quiz & Flashcards