Alla inlägg under april 2008

Av jonas - 27 april 2008 19:14

Den senaste veckan har jag inte gjort något alls med projektbilen, däremot har jag ställt iordning min blåa som inom kort kommer att annonseras ut för försäljning.

Igår, lördag var det bilträff på Lidl i Söderhamn, så jag passade på att premiär åka lite i blåingen, foto av Norde.


Det enda som jag gjort åt projektet är att beställa en lamell. På Lamell.se hade dem utförsäljning på en 4puckad Sinter Lamell från Kennedy Engineering, så jag passade på att köpa den billigt :D Kommer nog betta på bra i sommar...


Till veckan ska som sagt blåingen bli helt klar, förhoppningsvis kan jag ta upp projektet igen v19.

Av jonas - 20 april 2008 20:02

Då är bilen lackad och hemkörd. Som ni ser på bilderna är bilen svart, lackad i Nissan färg KH3 (solid svart).


Slipad och maskad


Grundad med epoxy grund


Andra lagret precis lagt

 

Av jonas - 19 april 2008 19:55

I Veckan har jag fortsatt med att förbereda bilen för dess nya färg. Det blev lite stressigt på slutet men igår kl. 23.00 rullades bilen in i lackerings lokalen. Jag blev inte helt färdig med mattningen men det som återstår ska fixas på plats.

Bucklan på skärmen ska åtgärdas...


Hamrat, spacklat, slipat och sprutspacklat:


Min ofrivilliga maskot som får följa med i sommar:


Lite rostlagning...


Hål läggs igen:

 

Bilen i väntan på lack (igår kväll)

 Lacken är ganska matt och det är även jag efter allt jobbandes med bilen samtidigt som en förkylning innefunnit sig i kroppen. På Söndag hämtas bilen och då är den inte röd längre =D

Av jonas - 13 april 2008 19:50

I helgen har jag passat på att få klart så mycket tidtagande saker som möjligt samtidigt som jag kunde öva på min tidigare obefintliga "Svets Skills". Bilder på övrig rostlagning hade jag ingen ork att lägga upp...

På Lördagen började jag med att kapa lite i huven:

Sedan började jag på att bygga om bakdelen på bilen...


...och dag såg det såhär fint ut på högersidan:

(vänstersidan gjorde jag klar först)


Lite grundfärg och sedan pp100:

Endast grovslipat just nu...

Av jonas - 12 april 2008 23:43

Igår började jag med att passa in kjolpaket som ska på, eftersom att det blir lackering nästa helg så är det lite småbrottom att få klart allt exteriört, därför är det just nu prio ett!

Efter att ha rensat bort gammal front och bakdel hängde jag dit sidokjolarna och fronten:


Och efter en testmontering av bakdelen konstaterade jag att det gick att kapa bort lite plåt:

Och såhär blev det med bakdelen monterad:

Den hänger hemskt mycket, vet inte vad jag ska göra åt det???

Av jonas - 12 april 2008 22:14

Vad?
Då var det dags att presentera vårens stressbygge. Det är min gamla Nissan 200sx från 1989 som ska byggas om lite lagom till en gat/bruks/drifting bil. Jag har tidigare haft en projekttråd om den som kan finnas här: Projekt Nissan 200sx

Tidiagare?
Den 17juni 2006 köpte jag bilen för att fixa till den att ha som en lite roligare bruksbil, men när vevlagren började knacka och jag blev tvungen att byta motor blev det inte så mycket åka. Den 8april 2007 startar jag bilen med en fin motor i och den 13april både besiktar jag bilen och kör i diket. Efter detta kom jag fram till att endera ska jag inte åka bakhjulsdrivet eller så lär jag mig att kunna hantera en sladd. Motorn lyfts ur och sätts i ett annat projekt. November samma år blir jag sugen på att få liv i bilen igen så det blir till att åter lyfta i motor och besikta. I februari 2008 ställer jag av bilen efter många timmar på olika köpcentrum och parkeringar, detta pga av att en annan bil behöver motorn.

Nu?
Men nu är det åter dags att få liv i bilen, jag har 7veckor på mig att få bilen klar. Vilket innebär ny lack, ny motor, och allt annat som måste göras i ett sådant bygge. Dessutom måste jag även göra klar min blåa s13 för försäljning som delvis ska stå för kostnaderna till detta projekt. Stressigt???

Specs?
Motormässigt blir det en vanlig 1,8l att bygga på. Vilket innebär: *ACL lager *Kamremssats *Packningssats *Avgaskam på Insug *Extraktor Grenrör *T28 Aggregat *Större Downpipe *2.5" Avgas *Horsham Chip *Oljekylare *Koyo Vattenkylare *Fmic *Walbro Pump *Ofjädrad Sinter Lamell *Dns bodykit *17" Fälgar *Rensad bagagelucka *Svart (KH3) Lack *Vitt i motorrum och underrede. *Hks Turbotimer *Sparco stol *Driftbutton *Lite Mätare *Bilsteing Fjädring *Fjäderbensstag m.m

Och en liten bild på bilen från 1/1 2008:

Av jonas - 7 april 2008 22:50

Imorse hade det snöat, så det blev blaskmek när jag kom hem. Jag monterade orginal intercoolern och testade bilen en sväng, men det är något fel som jag inte kan klura ut hur jag ska lösa. Ibland när jag kör så går bilen bra, men sedan när jag gasar på så kan det hända (ganska ofta) att bilen "kvävs" och inte vill varva upp. Ska plocka ur tändstiften och kika hur det ser ut imorgon. På bilden nedan syns luftintaget till intercoolern samt stagen som jag monterade dit i helgen.

Av jonas - 6 april 2008 22:46

I helgen bytte jag skivorna och oken fram på blåingen eftersom jag ska behålla 300zx bromsarna till framtiden. Jag hade en uppsättning fram till övers som var i bra skick från framtidsprojektet. Jag har även tagit bort intercoolern och monterat stagen som håller upp lysena, fronten och huvlåset, dessa stag var borttagna för att få plats med intercoolern. I veckan blire montering av en annan intercooler samt fronten. Även inredningen ska göras klar, bilen ska rekondas och besöka bilprovningen.

Ovido - Quiz & Flashcards